Mina bästa tips mot träningsvärk

Om man tränar likt mig själv uppåt 10 gånger per vecka så drabbas man inte lika hårt av just träningsvärk. Förutom de gånger man ska pröva något nytt. Det kan vara en ny övning eller en muskelgrupp man vanligtvis inte tränar speciellt ofta.

För de som inte tränar lika frekvent så brukar man drabbas av träningsvärk avsevärt oftare och för detta har jag några bra tips som är väl värda att tänka på nästa gång du ska till att avsluta ett extra hårt träningspass.

Vad är träningsvärk?

Före det att jag lär dig mina bästa knep på hur vi förebygger träningsvärk, kan det vara värt att veta exakt vad träningsvärk är och varför vi får det.

Träningsvärk drabbar både otränade som vältränade individer och detta oftast under nya övningar eller intensiva muskelansträngningar. Träningsvärk är när musklerna sväller och detta brukar orsakar smärta och ömhet i de muskler som ansträngts. Det är inte helt klart varför musklerna reagerar på detta sättet, utan detta förblir fortfarande ett mysterium. Träningsvärken brukar vara som mest intensiv 2-3 dagar efter träningspasset och går oftast över inom en vecka. Om träningsvärken förvärras eller håller i sig över en vecka bör du ta kontakt med en sjuksköterska för att bedöma så att ingen muskel har skadats.

Hur jag brukar förebygga träningsvärk

Det är oftast inte lönt att försöka lindra träningsvärken, det finns såklart ett par olika saker du kan göra för att lindra den efter det att du drabbats, men viktigast är att förebygga träningsvärken. Du kan aldrig helt skydda dig mot träningsvärk och är du väldigt otränad är det inte säkert att mina tips hjälper avsevärt. Men du bör kunna känna en liten effekt även då.

Stretcha före och efter

Att stretcha före och efter träning har liten effekt på träningsvärk.

Genom att stretcha noga före träning minskar du risken för skador vid hård träning och du mjukar även upp kroppen försiktigt, samtidigt som du värmer upp den inför större belastning.

Genom att stretcha efter låter du alla muskler sträcka ut sig. Detta medför att musklerna inte drar ihop sig lika mycket och du ökar din rörlighet. Detta ger enligt mig goda resultat i att minska träningsvärken.

Använd foam roller

Jag är absolut ingen expert på ämnet, men jag har genom att använda en foam roller lyckats minska intensiteten i träningsvärken och även återhämtningstiden för musklerna. Eftersom jag inte är forskare har jag inte riktigt full koll på varför men genom att foamrolla de muskelgrupper jag tränat i direkt anslutning till träningspasset har jag uppnått enligt mig väldigt goda resultat. Jag brukar därför alltid rekommendera mina kunder att de köper en foam roller för användning både som en del av träningen och som ett avslappnings och massageverktyg både före efter träning. Oerhört effektivt mot både förebyggande av träningsvärk samt även väldigt effektivt vid foglossning.

Hur jag tycker det fungerar

Min egna uppfattning är att detta hjälper mig minska träningsvärken. Men det fungerar bara i förebyggande syfte och man får fortfarande träningsvärk. Den blir dock oftast mycket lindrigare och jag har fått känslan av att den även går över snabbare. Detta är inget jag bara skriver utan har testat mig fram, kört samma program en dag och inkluderat stretchning och foamrolling, medans jag andra dagen kört helt utan dessa. Jag har även gjort det ett flertal gånger för att säkerställa att det faktiskt fungerar för mig och har därmed dragit slutsatsen att det fungerar oerhört bra. Åtminstone för mig och mina kunder som även de är övertygade om att de får mycket lindrigare träningsvärk när de utför denna kombination i samband med träningspasset.


Vad krävs för att lyckas med träning, företag och livet

Att driva någonting framåt i rask takt är ingenting lätt. Man hör ofta om personer som över en natt ska ha förvandlats till en framgångssaga. Detta är sällan sant eller ens möjligt i de flesta fall. Det kan handla om människor som startat lukrativa företag, förvandlat sin kropp till det bättre eller lyckats slå igenom som artist.

Vägen till framgång är nästan aldrig rak

Frågar man dem så är det dock inte alltid så att framgången varit en rak linje, liknande vad som hänt mig. Min kropp, själ eller mitt företag för den delen har inte börjat blomstra över en natt, alla dessa tre har tagit en rejält krokig väg framåt. Ibland har man upptäckt att man helt plötsligt gått vilse och är tillbaka på ruta 5 fas man nyss stod på ruta 15. Det är inget ovanligt och om man frågar alla som lyckats med något de verkligen önskat sig så är deras svar ganska enkelt. Hårt arbete, engagemang och viljan att förbättra såväl sig själv som de i sin omgivning. Optimera livet utifrån det mål man har, och att aldrig ge upp på sina drömmar, eller ännu värre nöja sig med en vardag man egentligen inte vill ha.

Därmed tänkte jag skriva lite om vad jag tror krävs för att uppnå framgång inom något ämne, oavsett vad din kopp te är så kan dessa tips användas inom de flesta områden.

1. Tid krävs för att uppnå resultat

De flesta av oss vet att saker och ting tar tid. Ibland blir man frustrerad och tappar motivationen bara för att resultatet finns så långt in i framtiden. Man arbetar länge, hårt och ofta utan att se skillnader. Men om man gör det man gör med hög motivation och blicken långt fram så kommer det garanterat en dag att bära frukt. Kanske inte imorgon, kanske inte om 6 månader eller ett år. Men de som dedikerar sin tid och energi till att utveckla djup kunskap eller förmåga inom ett ämne kommer så småningom att generera högre inkomster och livskvalitét än de som nöjer sig med att bara lära sig grunderna.

Att ta med dig: Hårt arbete lönar sig. Så länge du lägger din tid rätt, vilket inte alltid är lätt i dagens sociala medie-samhälle där människor spenderar uppåt 4-5 timmar per dag framför mobilen till att slösa bort sina liv, sin tid och dyrbar energi.

2. Energi är den dyrbaraste av valutor

Oavsett saldo på bankkonto eller pengar i plånboken så finns det en valuta där vi alla har i princip samma förutsättningar, energi. Vart du lägger den, hur mycket du genererar och hur mycket du slösar är till stor del upp till varje individ.
Använder du den rätt, låter kroppen och hjärnan vila samt håller dig ifrån människor och sysslor som utnyttjar din energi utan att fylla på den så kommer du känna en känsla av fulländad lycka. En lycka som hjälper till att fylla på de energidepåer du tömt under dagen.

Det är därmed av yttersta vikt att man som målmedveten ser över vart energin går och hur pass man sköter påfyllnaden. Med påfyllnad menar jag träning, kost, sömn samt övriga saker som ger dig mer energi.

3. Målsättning är nyckeln till motivation

Att sätta mål är något jag själv varit väldigt dålig med. Det är först på senare år jag verkligen insett hur viktigt det är med att sätta ett mål, inte alltför realistiskt. Ju mer man tar i, desto större är chansen att man når fram och även om man kanske bara når upp till 70% av målet så är resultatet väldigt mycket högre än om man som helt novis på något satt ett mål som är realistiskt. Du kan ju såklart inte som nybörjare på något veta vad ett realistiskt mål inom detta är. Det är fysiskt omöjligt, du vet inte dina egna begränsningar, du besitter inte heller djupa kunskaper inom ämnet. Därmed är det helt omöjligt att göra en rättvis bedömning.

Något som är minst lika viktigt är att inte snöa in sig på ett huvudmål, utan att man även sätter ett flertal mindre delmål längs vägen. Som exempel kan vi ta att du önskar bli bodybuilder: Du har ditt mål med att vinna bodybuilding-sm, men du kanske har som första delmål att uppnå en viss muskelstyrka eller vikt, som andra delmål att vinna en mindre lokal tävling. Dessa är delmål som tar dig närmare huvudmålet, med varje delmål du tar dig över har du kommit en bra bit på vägen.

Du kommer ständigt om du är en person som älskar att utvecklas, även om du uppnår huvudmålet sätta större och mer avancerade mål. Det är en del av tjusningen med livet, att ständigt utvecklas och pressa sig själv till nya höjder. Att avancera och utvecklas.

4. Fira varje liten vinst

 

Detta hänger starkt ihop med nummer 3 som handlade om målsättning och delmål. Det är väldigt viktigt att inte bara vänta in det stora huvudmålet man har utan minst lika viktigt är att fira de små vinsterna. Att fira gör att man känner att man kommit en bit på vägen mot sitt stora mål alternativt dröm. Jag tycker därför att alla små vinster bör firas stort. Själv är detta något jag försöker göra och det ger förnyad energi och en motivationsboost som man sällan annars hittar.

5. Se och läs av andras framgång och replikera

Människor är innovativa och även om du arbetar inom ett ämne som kanske inte är så populärt bland massorna så kan jag garantera att det finns en hel uppsjö av information och böcker kring det. Det finns säkerligen en hel del bra föredömen att hitta, följa på sociala medier och läsa biografier av för att få en förståelse av vad de gått igenom under sin klättring mot toppen och deras egna mål. Ett mål som förhoppningsvis stämmer rätt bra överens med ditt egna, du kan därav dra mycket lärdom av deras resa inför din egen. Lär från deras misstag och implementera det som visat sig fungera för dem i din egen verksamhet eller arbetssätt och tänk.

6. Fela mycket och ofta

Kanske borde denna ligga högst upp då det är en av de viktigaste sakerna till framgång. Att våga göra fel.

Att fela är den enda vägen mot att bli bättre på det man gör. Om du aldrig felat så har du nog aldrig lyckats med något heller. Vi människor blir ofta rädda för att göra fel och det blir värre med åren. Vi förknippar ofta att göra fel med att misslyckas, men så är det inte. Så länge man lär sig något av sina fel så har de varit absolut nödvändiga. Från barnsben så lär vi oss av att göra fel. Men någonstans på vägen mot vuxen ålder så blir vi inpräntad med filosofin att fela är att misslyckas. Detta är fel och speciellt fel när det kommer till att driva en lukrativ verksamhet, vad det än är. Man blir aldrig bra, eller för den delen bäst på något utan att ha gjort fel ett otaligt antal gånger, för att sedan lära sig och till slut bli ansedd som en expert på ämnet.

Det är och har aldrig varit något fel med att göra fel. Det är först när man ger upp som man har misslyckats.

Ge aldrig upp din dröm

Har du ett mål du vill uppnå, en dröm som du önskar bli sann?

”You only fail when you stop trying.” – Ray Bradbury

DU har inte misslyckats förrän DU ger upp på DIN dröm. Vare sig den tar 1 år att uppnå eller 15 år så borde det inte spela någon roll. En dröm är till för att förverkligas och för mig är en dröm ett livsmål. Något jag ska uppnå under mitt liv.

Se det positiva, alltid. Ju längre tid målet tar att uppnå, desto nöjdare kommer du vara när det väl inträffar. Tänk även på att inte låta dig själv släppa ögonen från bollen. Det som känns viktigt längre fram är vad du bör fokusera på och inte det som ger tillfredsställelse just nu.


Välkommen till Train Like A Girl

Hej och välkommen till min inspirationsblogg om träning, hälsa och allmänt välmående. Jag älskar allt som har med att optimera livet att göra, oavsett om det är musklerna och kroppens fysiska styrka eller den mentala biten. När jag gör något är det på tid och det ska genomföras snabbt, effektivt och på bästa möjliga sätt. Detta kräver planering i ett alltmer jäktande samhälle är det lätt att åsidosätta saker som är nytta för oss.

Här på bloggen kommer jag försöka sprida glada och motiverande vibbar till att maxa sina kapaciteter på alla plan. Jag kommer ge en del träningstips som jag råkat samla på mig genom åren som atlet. Men träningen är inte bara för kroppen utan även för hjärnan, för utan en vältränad hjärna lär det inte hända mycket ändå.

 

Så återigen, välkommen in i värmen, i min alldeles egna boning!